Informacja dotycząca stowarzyszeń zwykłych
19 listopada 2015 r. opublikowano ustawę o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz.1923). Najważniejsze przepisy zaczęły obowiązywać od 20 maja 2016 r., w świetle których do 20 maja 2018 r. stowarzyszenia mają czas, żeby w pełni dostosować się do nowego kształtu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2017 r., poz. 210). Stowarzyszenia zwykłe, które rozpoczęły działalność przed wejściem w życie nowych przepisów (tj. przed 20 maja 2016 r.), aktualnie działają na podstawie przepisów dotychczasowych i chcą działać nadal, muszą uzyskać wpis do nowej ewidencji. Mają na to czas do 20 maja 2018 r. Jeśli do tego terminu nie uzyskają wpisu do nowej ewidencji, zostaną rozwiązane z mocy prawa.
Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o stowarzyszeniach, regulamin stowarzyszenia powinien zawierać informacje o:
- nazwie
- celu lub celach i środkach działania
- terenie działania i siedzibie
- sposobie nabycia i utraty członkostwa
- zasadach wyboru przedstawiciela lub zarządu
- zasadach zmiany regulaminu
- zasadach rozwiązania stowarzyszenia zwykłego
Dodatkowo, w regulaminie powinny znaleźć się informacje o możliwych źródłach majątku. Do tej pory stowarzyszenia zwykłe środki na swoją działalność mogły pozyskiwać wyłącznie ze składek członkowskich. Po zmianie przepisów stowarzyszenia mogą być finansowane z darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia, ofiarności publicznej (zbiórek publicznych) oraz z dotacji. To duże ułatwienie dla osób, które zaangażowały się w działalność społeczną ale z różnych względów nie zorganizowały się w stowarzyszenia rejestrowe.
Dokumenty, które należy złożyć w urzędzie prowadzącym ewidencję stowarzyszeń to:
- wniosek o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń. Wniosek powinien zawierać datę jego sporządzenia, nazwę urzędu, do którego jest kierowany (Starosta Puławski), adres siedziby stowarzyszenia zwykłego, podpis przedstawiciela albo wszystkich członków zarządu,
- regulamin działalności – w wersji nowo uchwalonej na zebraniu członków podpisanej przez przedstawiciela lub członków zarządu,
- protokół z zebrania wraz z podjętymi uchwałami (uchwała o zmianie i przyjęciu regulaminu, wyborze przedstawiciela lub zarządu, komisji rewizyjnej),
- lista obecności (imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, adresy zamieszkania, własnoręczne podpisy członków),
- dane przedstawiciela albo wszystkich członków zarządu (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL),
- dane członków komisji rewizyjnej – jeśli została wybrana ( imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL).
Warto „przerejestrować” stowarzyszenia jak najszybciej, by mieć czas na ewentualne poprawki jeśli organ nadzorujący czyli właściwy Starosta wezwie stowarzyszenie do uzupełnienia wniosku o wpis do nowej ewidencji lub załączonych do niego dokumentów.
Szczegółowe informacje można uzyskać w Wydziale Zdrowia, Spraw Społecznych i Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Puławach, pokój 130 ( parter ), tel. 81 886 11 09.